Magyar Airsoft Szabályzat
Készítette: Budapesti Softair Club
2006 február (v2.1)
NYILATKOZAT: az airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai
szervezetet, politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a paintballhoz hasonló,
biztonságos, er őszakmentes szabadidősport, melyet törvénytisztelő állampolgárok százezrei űznek
világszerte. Az airsoft nem kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat dics őíteni, nem a
valóságot szimulálja, nem kiképz őeszköz - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan
országokban is szabadon birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás.
E dokumentum sokszorosítása és terjesztése a forrás feltüntetésével bárki számára megengedett.
Változtatni rajta, részleteket hozzátenni, felhasználni bel őle ugyanakkor nem lehet. E
dokumentumból származó minden más munkának szabad terjesztés űnek kell lennie. A szabályzat
szerz ői fenntartják a munkájukhoz fűződő elismerés jogát, és egyúttal mentesítik magukat a
mások által beiktatott módosítások következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része
a dokumentumnak.
* * *
MI AZ AIRSOFT?
A szó jelentése m űanyaggolyót kilövő légfegyverekre, és a velük űzött csapatjátékra utal. Az
airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám mind anyagukban, felépítésükben,
m űködésükben teljesen eltérnek az igazi lőfegyverektől. Teljesítményük tipikusan 0.5-1.5 Joule,
az ennél er ősebb eszközök külön szabályozás alá esnek, de még így sem közelítik meg a
szabadon tartható légfegyverekre el őírt 7.5 J, vagy a festéklövő-fegyverekre érvényes 15 J
korlátot. A nagyon kis tömeg ű ún. “BB” lövedékek (0.2-0.25 gramm) nem hagynak
festéknyomot, így az eltalált játékosnak kell a találatot jeleznie. Az airsoft tehát a résztvev ők
becsületességén, korrektségén alapszik - inkább komoly hobbi, mint versenysport.
BEVEZETÉS
Minden játékosnak tisztában kell lennie az airsoft szabályokkal, és el kell fogadnia azokat.
Bizonyos játékmódok esetén néhány különleges szabály módosíthatja az itt felsorolt
alapszabályokat - a biztonsági szabályok kivételével! A speciális szabályokra a játék (nyomtatott
vagy elektronikus formában) meghirdetésekor, illetve közvetlenül a játék megkezdése el őtt is fel
kell hívni a figyelmet!
A Joule-ban feltüntetett értékek a fegyver “erejét”, a cs őből kilépő lövedék energiáját jelzik. A
zárójelben feltüntetett m/s értékek 0.2 grammos BB lövedékkel érvényesek, mivel a fegyverek
bemérését ilyen súlyú lövedékkel végzik. Az eligazodásban segítséget nyújthat az alábbi táblázat:
TORKOLATI ENERGIA ÉS SEBESSÉG (.20 BB-VEL)*
Teljesítmény
besorolás
láb/sec
(fps)
m/s Joule Becsült
l őtávolság
Fegyver
M90 280 85 0.7 37m
M100 330 100 1 45m
M110 360 110 1.2 49m
M120 400 120 1.5 55m
M130 430 130 1.7 58m
Kézi- és támogató fegyverek
(AEG)
M140 460 140 2 63m
M150 490 150 2.2 66m
M160 530 160 2.6 72m
M170 560 170 2.9 76m
M180 600 180 3.3 81m
Kizárólag
mesterlövészfegyverek!
* A táblázatban feltüntetett fps és m/s értékek az áttekinthet őség végett kerekítettek! A lőtávolság
csak hozzávet őleges érték!
BIZTONSÁGI SZABÁLYOK
1. Szemvéd ő használata: minden játékosnak és játékterület közelében tartózkodó személynek
szemvéd őt kell viselnie! Szemvédőt a játék ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvédő
nélküli emberre l őni TILOS! Védőfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot
azonnal fel kell függeszteni!
2. Szemvéd ő típusa: a szemvédőnek minden irányból megfelelő védelmet kell nyújtania,
stabilan, elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén is. Csak
az ANSI Z87.1-2003 szabványnak megfelel ő, vagy annál erősebb polikarbonát védőszemüvegek,
paintball-airsoft maszkok használhatók! Acélrács szemvéd őként viselése engedélyezett,
amennyiben a huzalvastagság meghaladja a 0.6mm-t, és a rács szövése 4x4mm-nél s űrűbb. A
rácsot használatba vétel el őtt alaposan tesztelni kell! Nem megfelelő vagy sérült szemvédő
viselése TILOS és BALESETVESZÉLYES!
Ha a szemvéd őn (vagy annak dokumentációjában) nincs megfelelő védelmi fokozat feltüntetve, a
gyártó nem airsoft játékra javasolja, úgy azt viselés el őtt tesztelésnek KÖTELEZŐ alávetni! A
játékszervez ő bármikor elrendelheti a védőeszközök tesztelését. Ilyenkor legalább 120-130m/s
teljesítmény ű AEG-gel, minimum 3 lövést kell leadni (egyesével) a hátulról megtámasztott
szemvéd őre, 1 méter távolságból. Az eszköznek törés-repedés nélkül kell elviselnie a találatokat,
akár a leger ősebb fegyverek esetében is.
3. Egyéb véd őfelszerelés: épületben, belterekben rendezett közelharc (CQB) játéknál arc- vagy
fogvéd ő viselése KÖTELEZŐ! Kesztyű, nyak-, térd-, könyökvédő, sisak, szuszpenzor viselése
JAVASOLT!
4. Fegyver: kizárólag 6mm műanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket célbajuttató,
tipikusan 0.5-1.5 Joule, maximum 3.3 Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban
készült airsoft-légfegyverek használata engedélyezett. Lézer-irányzékon kívül bármilyen
célzóberendezés használható. 8mm-es airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt, átalakított és egyéb
eszközök TILTOTTAK! Tizennyolcadik életévet be nem töltött személy csak nagykorú
felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!
FIGYELEM! A szabályzatban közölt teljesítményadatok pusztán felső határértékek, nem
kit űzött célok, amit a játékosnak el kell érnie! Tartsuk észben, hogy minél erősebb eszközt
használunk, annál gyakrabban szorul karbantartásra!
5. Fegyverhasználat: airsoft-fegyvert alkohol, vagy más cselekvőkészséget befolyásoló szer
hatása alatt kezelni TILOS!
a) Airsoft fegyverrel csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék mögül kitartott, ablakonajtónyíláson
át bedugott, stb. fegyverrel, vaktában tüzelni TILOS! Kiesett játékosra,
csapattársra, megkülönböztet ő jelzést viselő személyre lőni TILOS!
b) 1.7 Joule (130m/s) feletti teljesítményű fegyverekkel 20m-nél közelebbről TILOS
játékosra lövést leadni!
c) Épületharcnál, belterekben használt fegyverek torkolati energiája maximum 1.5 Joule
(120m/s) lehet, és csak egyes lövés engedélyezett! Épületben sorozatlövést KIZÁRÓLAG
1 Joule (100m/s) alatti energiájú fegyverrel szabad leadni! Épületek 10m sugarú
körzetében játékosra csak a fenti korlátozásokkal szabad lövést leadni!
d) 2-3m-nél rövidebb lőtávolságnál, ha a szituáció lehetővé teszi (pl. rajtaütés,
hátbakerülés), tüzelés helyett lehet őleg szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd
Játékszabályok, 6. pont) Közvetlen-közelr ől, rászorított csőtorkolattal SZIGORÚAN
TILOS játékosra lövést leadni!
e) Állatra TILOS lövést leadni!
f) A játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A sebességmérést .20 gramm
tömeg ű BB lövedékkel kell elvégezni, lehetőleg minden módosítás, karbantartás után! A
játékszervez ő a fegyverek bemérését bármikor elrendelheti! A bemérés megtagadása a
játékból kizárást vonja maga után!
g) Gázüzemű (HFC-134a, green gas, szén-dioxid, stb.) fegyvereknél sebességmérést a
helyszínen, környezeti h őmérsékletre felmelegedett gáztartállyal, játék előtt kell
elvégezni. Sose használjunk olyan gázt, amit a gyártó/forgalmazó nem javasol
fegyverünkhöz, illetve aminek nem vagyunk tisztában a teljesítményével! Nem megfelel ő
hajtógáz használata BALESETVESZÉLYES!
6. Fegyverkezelés: igyekezzünk olyan körültekintően forgatni az airsoft-eszközöket, mintha
igazi fegyverrel bánnánk!
- Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a kijelölt próbahelyen, biztonságos irányba szabad
leadni!
- Játékterületen kívül a fegyverbe épített biztosító használata KÖTELEZ Ő! Játék közben is
használjuk, ha épp nem veszünk részt harci cselekményben!
- Csak a játék kezdetekor, a szervez ő utasítására töltsük meg a fegyvert, befejezéskor
ürítsük! A játék területén-, és a próbahelyen kívül a tárat vegyük ki!
- FIGYELEM! Ügyeljünk arra, hogy a tár eltávolítása után a cs őben még lövedék
maradhat!
- Csak akkor tegyük ujjunkat az elsüt őbillentyűre, ha már célra tartjuk a fegyvert. Minden
más esetben a mutatóujjunknak a sátorvason kívül a helye!
- Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne.
- Amikor csak lehetséges, a cs őtorkolat biztonságos irányba mutasson, másik játékost ne
keresztezzen!
- Tüzelés el őtt ellenőrizzük a cél mögötti területet.
- Az airsoft fegyvereket töltetlen állapotban, zárt tárolóeszközben kell szállítani. A
hozzátartozó lövedékekt ől elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy
illetéktelen személyek ne férjenek hozzá.
7. Nem játékosok a pályán: a játékban aktívan nem résztvevő személyek (felügyelő,
megfigyel ő, szervező, fotós-filmes) fluoreszkáló mellényt, vagy más figyelemfelkeltő, élénk
szín ű ruházatot kötelesek viselni - a kötelező védőfelszerelések mellett! Kívülálló személy
pályára tévedése esetén a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni! A megkülönböztet ő jelzést
visel ő-, illetve kívülálló személyekre SZIGORÚAN TILOS tüzelni! A játékszervező
korlátozhatja a nem-játékos résztvev ők számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek jelenlétükkel
nem zavarhatják a játékot.
8. Pirotechnika: pirotechnikai eszközök használata TILOS – kivétel, ha a szervező másként
rendelkezik. Ebben ez esetben is csak el őre meghatározott fajtájú, mennyiségű, I. kategóriás, ún.
“játékos pirotechnikai eszköz” alkalmazása lehetséges! Pirotechnika kezelésénél lehet őség szerint
viseljünk véd őkesztyűt! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem vagyunk tisztában a
kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi szervek számára gyártott fény és
hanggránát (flashbang) használata SZIGORÚAN TILOS! Füstképz ő pirotechnikát épületben,
beltérben használni TILOS! (A szabályzat ezen pontja a mindenkori hatályos kormányrendelet
szerint módosulhat.)
9. Baleset: amennyiben a pályán ellátást igénylő sérülés történik (pl. kificamodott boka), a
játékot haladéktalanul fel kell függeszteni, a sérültet pedig ellátóhelyre kísérni.
FEGYVERKATEGÓRIÁK
Az airsoft fegyvereket az alábbi öt kategóriába soroljuk:
Kézifegyverek: általános kategória. Géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok,
sörétes puskák (tipikusan AEG-ek) tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.7 J (130m/s) és
tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár használata nem engedélyezett!
Mesterlövészfegyverek: félautomata vagy ismétlő rendszerű, csak egyes lövésre képes,
rendszerint céltávcs ővel ellátott puskák. Maximális tárkapacitás 70 BB. Maximális torkolati
energiájuk a többi fegyverhez képest magasabb lehet, maximum 3.3 Joule (180m/s). Ezt a
fegyverkategóriát a játék id őtartama alatt csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek
kezelhetik! Minden mesterlövésznek rendelkeznie kell másodfegyverrel, melyet a 20m-es
biztonsági zónán belül használhat - amennyiben puskája meghaladja az 1.7 Joule-t (130m/s).
Másodfegyvernek Spring/GBB/NBB rendszer ű pisztoly, vagy kompakt méretű AEP/AEG
javasolt.
(A mesterlövész játékosnak képesnek kell lennie a minimális biztonsági távolság jó
megbecslésére! A legegyszer űbb módszer, ha a lövész gondosan memorizálja, mekkorának
látszik az irányzékon keresztül szemlélve egy emberalak - vagy annak jellegzetes részlete - 20m
távolságból. Zoomos céltávcs őnél a leggyakrabban használt nagyítást vegyük alapul.
Bizonytalanság esetén javasolt a helyszínen a 20 métert kimérni, és a távolságbecslést
gyakorolni!)
Támogató fegyverek: automata működésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott
golyószórók, géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létez ő,
igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42). Maximális
energiájuk 1.7 J (130 m/s). Tárkapacitás korlátozás nincs, motoros tár használata engedélyezett!
Beltérben, közelharcra nem használhatók, épület/bunkervédelemre (tehát épületb ől kifelé
tüzelésre) viszont igen. Támogató fegyverrel csak talajra-fedezékre letámasztott pozícióból
VAGY féltérdel ő (térdelő, ülő, fekvő) testhelyzetből szabad tüzelni. Mozgás közben tüzelni
TILOS! Ezt a fegyverkategóriát a játék id őtartama alatt csak tizennyolcadik életévüket betöltött
személyek kezelhetik!
Gránátvet ők: nagymennyiségű (14-180db) BB egyidejű kilövésére alkalmas, gázzal működű,
40mm airsoft “gránátokat” befogadó, közelharcban használatos eszközök. Önállóan vagy
kézifegyverre er ősítve alkalmazhatók - mindkét esetben egy darab gránátvetőt vihet magával a
játékos. Felszerelésük támogató- vagy mesterlövészfegyverekre nem engedélyezett! Kizárólag
6mm BB lövedékkel m űködő gránátvető használható!
Aknák, kézigránátok: gázzal vagy rugóval működtetett, kézi erővel célba juttatott vagy
telepített (pl. botlódrótos) BB-szóró eszközök. Használatuk csak a játékszervez ő engedélyével,
speciális szabályokkal lehetséges! Játék befejezése után a telepített eszközöket azonnal el kell
távolítani a területr ől! Pirotechnikai elven működő gránátok, aknák használata SZIGORÚAN
TILOS!
JÁTÉKSZABÁLYOK
1. Találat: A játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érő lövés
találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon, növényzeten keresztül
érkez ő lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés viszont nem találat! Levetett felszerelési
tárgyakat (pl. fának támasztott fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot er ő lövés nem
találat! Szintén találatnak min ősül, ha a játékost az ellenfél hátulról vagy oldalról,
meglepetésszer űen, puszta kézzel (könnyen) megérinti. Ezt “késelésnek” nevezik. Késeléssel
szemb ől támadni TILOS és balesetveszélyes!
2. Találat jelzése: a találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd
AZONNAL FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehet őleg többszöri
“MEGVOLT” kiáltással jelzi a találatot. Nem szabad viszont kiáltani "késelésnél" (lásd 1. pont).
A játékosra mindaddig szabadon lehet tüzelni, amíg a találatot egyértelm űen nem jelzi! A szóbeli
találatjelzés önmagában nem elegend ő! Kiesett játékosra LŐNI TILOS!
3. Kiállás, visszaállás: találat jelzése után a játékos szíjra ereszti, vagy feje fölé emeli fegyverét,
és a játék megzavarása nélkül, legrövidebb úton távozik az övezetb ől. Státuszát fejére helyezett
fehér kend ővel is jelezheti. Heves küzdelem, épületharc közben KÉZFELTARTÁSSAL VÉGIG
JELEZNI KELL a kiesett státuszt. Fokozott figyelemmel kell elhagynia a terepet, hogy ne váljon
célponttá, fedezékké, stb.
A kiesett játékost TILOS fedezéknek használni! Szükség esetén megtorpanhat vagy rövid ideig
várakozhat, ha így zavarja kevésbé a játékot. Ilyen esetben is végig jelezze kézfeltartással a
találatot! Épületharcnál rövid ideig, a játékos távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs
más lehet ősége a helyiség biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos “KIJÖVÖK!” kiáltással
jelezze, hogy távozni készül. A visszaállás szabályait a szervez ő határozza meg.
Ha felszereléssel kapcsolatos probléma miatt (pl. fegyver meghibásodása) a játékos nem tudja
folytatni a küzdelmet, szabályosan ki kell állnia a játékból (lásd 2-3. pont), és el kell hagynia a
játékterületet. A hiba elhárítása után ugyanolyan módon állhat vissza, mintha kiesett volna –
amennyiben a játék szabályai ezt lehet ővé teszik. (Az akkumulátor cseréje nem számít
meghibásodásnak, amennyiben a csere helyben, gyorsan elvégezhet ő.)
4. Kommunikáció: KIESETT JÁTÉKOS NEM BESZÉLHET-MUTOGATHAT, nem adhat
tovább semmilyen információt a még játékban lév őknek! Élőszavas (nem rádiós) kérdésre
legfeljebb saját halálának tényét er ősítheti meg! A szembenálló felek a játék ideje alatt nem
kommunikálhatnak egymással - kivétel, ha ez a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a
parancsnokok közötti információcserét szolgálja. Bármiféle vitatkozásnak, veszekedésnek, az
ellenfélen ejtett vélt vagy valós találatok bekiabálásának helye nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK
FEL a másik játékost kiállásra!
5. Rádiózás: csak PMR (Personal Mobile Radio) típusú adó-vevő rádiók használata
engedélyezett. A VOX (hangra érzékeny) funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást
kapcsoljuk ki, mert zavarja a kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára
fenntartott csatornán, üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási helyünket,
majd néhány szóban a lényeget.) Speciális esetben, a játékszervez ő engedélyével egyéb
rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben megfelel a NHH (Nemzeti Hírközlési Hatóság)
el őírásainak, a vonatkozó törvényi feltételek megtartása mellett.
6. Megadás, Eldobatás: a játékos felszólíthatja ellenfelét a megadásra, amennyiben sikerült
észrevétlenül hátába vagy oldalába kerülnie, és tiszta lövésre nyílik lehet ősége. A felszólításnak
hangosnak, egyértelm űnek kell lennie (pl. “Dobd el!”, “Kezeket fel!”, “Ne mozdulj!”). A
felszólítottnak nem kötelez ő engedelmeskednie, de bölcsebben teszi, ha együttműködik. Ha a
megadás mellett dönt, a szokványos módon jelzi a “találatot” és kiáll a játékból. (A fegyvert
természetesen nem kell eldobni.) E szabály alkalmazásánál fontos mindkét fél részér ől a
sportszer ű viselkedés (lásd 9. pont).
7. Fizikai kontaktus: a fejezet 1. pontjában ismertetett “késelést” leszámítva az ellenfelek nem
kerülhetnek semmilyen fizikai kontaktusba egymással!
8. Csalás: az airsoft-játék a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal szemben a
LEGSZIGORÚBBAN FOG ELJÁRNI A KÖZÖSSÉG! Csalni értelmetlen, hiszen az airsoft nem
verseny, és el őbb-utóbb mindenki tisztában lesz az illető személyével, ami végül a játékos
megbélyegzését, teljes kirekesztését vonja maga után. Nem éri meg!
Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a (szerintünk) biztosnak vélt találatot.
Álljunk egészséges szkepticizmussal a saját teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el.
Láttuk a becsapódást? Biztos? Hátha nem l őtt a fegyverünk, belerántottunk a lövésbe. Mozgó
vagy kis felületet mutató célpontot meglehet ősen könnyű elhibázni. Ezek egy gyakorlott
játékossal is megesnek. Az aljnövényzet, a szél könnyedén kitérítheti a lövedékeket. Nagy
l őtávolságnál úgy tűnhet, hogy a lövedék talált - valójában jóval a cél előtt lehullott a földre.
El őfordulhat, hogy az adrenalin és a vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, nem hallotta meg
a találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne gyártsunk
összeesküvés elméleteket! L őjjünk újra.
9. Sportszer ű viselkedés: igyekezzünk minden körülmények között megőrizni a játék
tisztaságát, kulturáltságát. Ne átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok
“meger őszakolásával”, mert ezek rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására,
kerüljük a szemetelést, ne hagyjuk a pályán és annak környékén pl. a kiürült vizes palackokat,
stb. Legyünk tisztában az érvényes szabályokkal. Tartsuk tiszteletben a játékvezet ő kéréseit,
döntéseit, segítsük a munkáját. A találatot ne csak verbálisan, kézfeltartással is mindig jelezzük!
A vitás kérdéseket játékon kívül rendezzük!
Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem, inkább álljunk ki. Ha két játékos
nagyon rövid id őn belül (<2 másodperc) ér el találatot egymáson, mindkét fél álljon ki. Nagyobb
id őeltérés vagy hátrányosabb pozíció esetén a „párbaj” vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést,
ne éljen vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük figyelembe,
hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást választotta. Csak akkor
döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha indokolatlannak érezzük a felszólítást! Roppant
sportszer űtlen teljesen vert helyzetből „piszkos trükkökkel”, akciófilmbe illő megoldásokkal
viszonozni a gesztust! Szükség esetén mindannyiunk kötelessége csapattársait udvariasan
figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszer ű viselkedésre!
10. Korhatár: a minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolcadik életévüket be nem töltött
személyek csak feln őtt felügyelete mellett, írásos szülői engedéllyel vehetnek részt a játékokon.
JÁTÉKSZERVEZÉSI AJÁNLÁS
A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként szolgál, hogy minél színvonalasabb
rendezvényeket bonyolíthassunk le.
1. Alapkövetelmények: airsoft játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb
cselekv őkészséget befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A szervezőnek
tapasztalt játékosnak kell lennie, legkevesebb 8-10 nyílt szervezés ű játékon való részvétellel a
háta mögött. Javasolt, hogy gépjárm űvel, mobiltelefonnal, internet eléréssel, elsősegély
csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és légfegyverek sebességmérésére alkalmas eszközzel
(“kronóval”) rendelkezzen. Harminc f őnél nagyobb létszámú játékok lebonyolításához legalább
kett ő vagy több szervező javasolt!
2. Játékszervez ő felelőssége: a játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok
játék el őtt kihirdetése, a résztvevők csapatokba osztása, és a játék lebonyolítása. A
játékszervez őnek a játék kezdetétől annak befejezéséig helyszínen kell tartózkodnia, és a
játékosok rendelkezésére állni. Neki kell eldöntenie a vitás kérdéseket, a szabályokat megsért ő
személyeket figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén feladata nem megfelel ő
játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése, elhalasztása, vagy lefújása -
az utóbbi esetben pedig a részvételi díj helyszínen visszafizetése (amennyiben volt). Ugyancsak
kötelessége a kezd ő, tapasztalatlan játékosokat az alapvető biztonsági szabályokról tájékoztatni.
3. Játékszervez ő nem felelős: a játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által
gondatlanul vagy szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a
biztonsági szabályok megsértéséért, nem engedélyezett vagy illegális felszerelés önkényes
használatáért. A játékosok saját felel ősségükre vesznek részt a rendezvényen, és saját
felel ősségükre használják a játékterületen lévő tereptárgyakat, járműveket, épületeket!
4. Játék meghirdetése: a játékot legalább 1-8 héttel a lebonyolítás előtt javasolt az arra alkalmas
fórumon meghirdetni (elektronikus vagy nyomatott formában). A játékleírásban az alábbi
információkat érdemes feltüntetni:
- Játék elnevezése, helye, ideje
- Szervez ő(k) neve, elérhetősége
- Játék kezdete, id őtartama, befejezése
- Helyszín megközelíthet ősége(térképpel)
- Részvétel feltételei
- Részvételi díj (mi foglaltatik benne)
- Minimális létszám
- Maximális létszám
- Kötelez ő felszerelés
- Javasolt felszerelés
- Különleges szabályok leírása
- Rádiócsatornák elosztása
- Játékosok beosztása
- Részletes játékleírás, program
- Játékterület térképe
- Airsoft Szabályzat elérhet ősége
- Szül ői engedély formanyomtatvány
(18 éven aluliaknak)
5. Jelentkez ők regisztrálása: a jelentkezőket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az
összeszokott csapatok tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a
játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szül ői engedélyt, illetve a
kiskorúért felel ősséget vállaló (játékban résztvevő) felnőtt nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen
felül az alábbi adatokra lehet szükségünk a jelentkez őktől:
- Név, csapat
- Fegyverkategória, teljesítmény
- Rendelkezik rádióval (igen/nem)
A jelentkez ők listáját rendszeresen frissíteni kell. Amennyiben a jelentkezők létszáma nem éri el
a meghirdetett minimumot, illetve egyéb körülmények (id őjárás, pálya állapota, technikai
problémák, stb.) nem teszik lehet ővé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával
korábban le kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelel ően módosítani! Ha a
jelentkez ők száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a regisztrációt, és a létszámon
felülieket vegyük várólistára.
6. Feladatok a helyszínen: a szervezőnek minimum egy órával a játék kezdete előtt már a
helyszínen javasolt lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz id őjárás esetén érdemes már
el őző nap szemlét tartani a pályán. A játékszervező fontosabb teendői közé tartozik:
JÁTÉK EL ŐTT JÁTÉK UTÁN
- Próbahely kijelölése
- Véd őfelszerelés ellenőrzése
- Fegyverek bemérése
- Kezd ők tájékoztatása szabályokról
- Létszámellen őrzés
- Csapatok végleges beosztása
- Különleges szabályok ismertetése
- Játékmenet ismertetése
- Pályabejárás, térkép ismertetés
- Játék kezdetének kihirdetése
- Játék befejezésének kihirdetése
- Vitás kérdések eldöntése
- Eredmény összesítése, kihirdetése
- Szemét, talált tárgyak összegy űjtése
- Kellékek elszállítása, pályabontás
SZÓJEGYZÉK
AEG (Automatic Electric Gun) elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légfegyver
AEP (Automatic Electric Pistol) elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légpisztoly
Airsoft (vagy Softair) műanyaggolyót kilövő légfegyver, vagy a vele űzött játék
ANSI Z87.1-2003 munkavédelmi szabvány
BB airsoft műanyaglövedék
CQB (Close Quarters Battle) közelharc
GBB (Gas Blow Back) gázzal működő légpisztoly, melynél a gáz egy része a szán mozgatására
fordítódik
Green gas légfegyverhez használt propángáz, szilikonolaj adalékkal
(er ősebb a HFC-134a-nál)
HFC-134a elsősorban GBB légpisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz
Joule (J) a lövedék energiájának mértékegysége
„Kronó” (Chrono) lövedék sebességmérésére alkalmas, elektronikus készülék
NBB (Non Blow Back) a GBB pisztoly egyszerűbb változata, a szán nem mozog
Sátorvas az elsütőbillentyűt (ravaszt) védő fémkeret
Spring („Springes”) kézi erővel működtetett rugós légfegyver
Torkolati energia lövedék energiája a csőtorkolat elhagyásakor (a lövedék súlyának és
sebességének függvénye)
NYILATKOZAT
Alulírott
…….…………………………………….…………………………………………(szül ő neve),
mint
………………………….……………………………………………………….(gyermek neve)
…………………………………………… (születési év, hónap)
törvényes képvisel ője, gyermekem airsoft játékon való részvételéhez hozzájárulok. Kijelentem,
hogy gyermekem egészséges, fizikailag terhelhet ő.
Jelen hozzájárulásomat az airsoft sport jellemz őinek ismeretében adtam ki. Gyermekem airsoft
játékban való részvételéért a szervez őket felelősség nem terheli.
Dátum: ………………………………………..
…………………………………………….
szül ő |